Інтернет - друг чи ворог?


Інтернет - друг чи ворог?
Часто можна почути запитання: «Інтернет дуже шкідливий?». Одразу ж хочеться запитати у відповідь: «А молоток шкідливий?». До чого тут молоток, здивуєтесь ви. Зараз спробую пояснити.
     І інтернет, і молоток — це просто інструменти, вони не можуть бути шкідливими чи корисними, гарними чи поганими. За допомогою молотка вправний майстер може будувати, ремонтувати, але ж він дає змогу хулігану розбити вікно чи понівечити автомобіль. Отже, молоток може бути і «гарним», і «поганим». Все залежить від того в чиїх руках він опинився. Така ж ситуація і з інтернетом. Це потужний інструмент, який у вмілих руках допомагатиме в навчанні, спілкуванні, пошуку різноманітної інформації, відпочинку. Але часто можна бачити зовсім іншу ситуацію.
     Приходить учень до школи, кволий, очі червоні, на уроці не активний, ледь не засинає. Раніше його в такому стані не бачив ніхто, ні товариші, ні вчителі. Що з ним сталося? Ніколи не вгадаєте. Батьки вирішили підключити йомунтернет, щоб краще вчився. Вирішили і підключил. І ось новенький модем привезено додому, товариш дав силання на десяток сайтів з іграми, відкрив їх і... Далі зрозуміло: давай спробую цю «браузерку», а ну ще раз позбираю "реси", треба ще «завалити пару монстрів»... А тут і треті півні прокричали. Отак, всю ніч просидівши за іграшками, без сну, відпочинку, попрямував учень до школи здобувати знання. Ви скажете, що так не бува! Повірте, буває, причому доволі часто. І добре, якщо це буде одна чи дві ночі, а далі все припиниться. А можливо така ігроманія затягнеться на роки. Дивно було читати в комп'ютерному журналі розповідь молодого тата про те, як він засидівся за новою «Стратежкою», і забув забрати доньку з дитсадка.
     Так що, інтернет шкідливий? Вся причина в ньому? Напевно, що ні. Недостатньо просто підключити інтернет, потрібно дитині допомогти ним оволодіти та контролювати його використання. Вас це дивує, ви з цим не згодні?
     Давайте уявимо, що дитині подарували скрипку. В музичну школу малюка вести не будуть, репетитор йому також не потрібен. Навчальна література, періодичні видання - це ж просто зайва трата коштів. Нехай дитина сама опановує інструмент, дивись скоро і віртуозом стане. Всі розуміють, що так не буває, ну, можливо, за деяким винятком.
     Чому ж оволодіння інформаційними технологіями вважається таким простим, що не потребує ніяких зусиль з боку батьків? Ні, я не хочу порівняти гру на скрипці з роботою в інтернеті, але, повірте, вчитися цьому треба і не один день. Інформатика в школі починає вивчатися з 10 класу, а інтернет у дитини часто з'являється раніше. Ось у цій ситуації і прийдуть на допомогу навчальні посібники і журнали. Важливо слідкувати за сайтами, які відвідує дитина.
Існує велика кількість енциклопедій, словників, навчальних сайтів, які сприятимуть кращому засвоєнню шкільної програми, розширюватимуть кругозір дитини. Вони мають ряд переваг над традиційними посібниками. Візьмемо, наприклад, словник англійської мови. Крім традиційних функцій він дає змогу почути правильну вимову того чи іншого слова, знайти потрібний переклад в ньому набагато швидше, ніж у паперовому. Я вже й не говорю про електронні мультимедійні енциклопедії, де можна не лише прочитати корисну інформацію, а й багато чого почути та побачити. Ці інтерактивні програмні засоби роблять навчання цікавим, захоплюючим. Але, на превеликий жаль, у багатьох на жорсткому диску можна знайти лише три папки: «Музика», «Кіно» та «Ігри».
Розглянемо таку ситуацію. Ваш знайомий працює на тракторі. Цілий день він працював, встиг багато зорати. Вечором приходить додому, втомлений, голодний, і говорить: «Так сьогодні втомився, треба перепочити, розслабитися, мабуть, візьму трактор та забороную город!». Дивно було б таке чути, чи не так? Але ми нормально сприймаємо той факт, що діти після того як попрацювали на комп'ютері 45-50 хвилин, готуючи реферат чи твір, «відпочивають», стріляючи різних монстрів в тому такиж інтернеті. Зрозуміло, що такий «відпочинок» краще замінити прогулянкою на свіжому повітрі, спортивними вправами. Тому необхідно постійно контролювати чим і скільки займається дитина в мері Інтернет.





ОСНОВИ БЕЗПЕКИ В ІНТЕРНЕТІ ДЛЯ ПІДЛІТКІВ 15 — 18 РОКІВ
Для підлітків є розповсюдженим той факт, що інколи вони переживають періоди низької самооцінки, шукають підтримки від своїх друзів та менше бажають виправдовувати очікування своїх батьків. Старші підлітки мають потребу ототожнювати себе з якоюсь групою, та бажають незалежності, й вони схильні порівнювати цінності своєї сім'ї та своїх товаришів. У старшому підлітковому віці діти є більш зрілими та готові взаємодіяти зі світом на інтелектуальному рівні. Загалом підлітки відкриті новим ідеям, але їм бракує життєвого досвіду для того, щоб оцінювати себе. Важливо, щоб батьки продовжували відігравати активну роль у контролі використання дітьми Internet.
ЩО РОБЛЯТЬ В ОНЛАЙНІ ПІДЛІТКИ
Підлітки завантажують музику, використовують обмін миттєвими повідомленнями (EN), електронну пошту та грають в онлайнові ігри. Вони активно використовують пошукові сервери для знаходження інформації в Internet. Більшість підлітків відвідувала чат-кімнати(EN), і багато з них брали участь у дорослих або приватних чатах. Хлопці в цьому віці скоріше за все виходять за межі, шукаючи грубий гумор, насильство, азартні ігри та відверті сайти для дорослих. Дівчата, скоріш за все, схильні до розмов в онлайні й більш піддані сексуальним домаганням.
ПІДКАЗКИ З БЕЗПЕКИ
Ось кілька підказок з безпеки, які вам слід взяти до уваги, коли ви даєте рекомендації з використання онлайну підліткам:
  • Створіть список Правил користування Internet вдома за участю ваших дітей. Туди ви маєте включити типи сайтів з необмеженим доступом, години користування Internet та рекомендації зі спілкування з іншими в онлайні, включаючи чат-кімнати.
  • Тримайте комп'ютери з Internet-з'єднанням у відкритій зоні, поза межами кімнати вашої дитини.
  • Поговоріть зі своїми дітьми про їхніх онлайнових друзів та те, чим вони займаються так, як ви б говорили про будь-яких інших друзів або заняття. Це включає розмови з вашими дітьми про список миттєвих повідомлень і про те, щоб вони не спілкувалися з незнайомцями.
  • Вивчіть інструменти для фільтрування Internet (такі як Батьківський контроль в Windows Vista) як один із додаткових — але не замінюючих — методів батьківського контролю.
  • Знайте, які чат-кімнати та дошки повідомлень вони відвідують та з ким розмовляють.
  • Рекомендуйте їм використовувати контрольовані чат-кімнати, та наполягайте на тому, щоб вони залишалися в публічних зонах чат-кімнат.
  • Наполягайте на тому, щоб ваші діти ніколи не погоджувалися зустрічатися зі своїм онлайновим другом.
  • Навчіть своїх дітей ніколи не давати про себе інформацію по електронній пошті, в чат-кімнатах, дошках оголошень, реєстраційних формах і персональних профілях, а також при участі в онлайнових конкурса.
  • Навчіть своїх дітей не завантажувати програми, музику або файли без вашого дозволу. Спільний доступ до файлів, отримання текстів та картинок з Інтернету може порушувати закони про авторські права.
  • Скажіть своїй дитині розповідати вам про те, що або хто в онлайні примушує її почувати себе незручно або налякано. Будьте спокійними та нагадайте своїм дітям, що у них не виникне проблем, якщо вони про щось вам повідомлять. (Важливо, щоб ваша дитина не думала, що її позбавлять привілеї користуватися комп'ютером). Прочитайте більше про те, як діяти з онлайновими хижаками та кібер-хуліганами.
  • Поговоріть із своїми дітьми про онлайнову порнографію та направте їх на позитивні сайти про здоров'я та сексуальність.
  • Допоможіть дітям захиститися від спаму (EN). Скажіть їм не давати свої адреса електронної пошти, не відповідати на "сміттєву" пошту та використовувати фільтри електронної пошти.
  • Знайте, які сайти відвідують ваші діти. Перевірте, щоб вони не відвідували сайти з агресивним змістом, або самі не розміщали персональну інформацію та фотографії.
  • Навчіть своїх дітей відповідальному та етичному поводженню в онлайні. Вони не повинні використовувати Internet для розповсюдження пліток, хуліганити або загрожувати іншим.
  • Переконайтеся, що ваші діти-підлітки консультуються з вами, перш ніж проводити в онлайні якісь фінансові операції, включаючи замовлення, купівлю або продаж.
  • Обговоріть онлайнові азартні ігри та їхні потенційні ризики зі своїми дітьми-підлітками. Нагадайте їм, що їхні азартні розваги в онлайні є незаконними.
Інтернет є важливим інструментом для особистого та професійного спілкування. Проте ним можуть також зловживати, наприклад, використовувати для розсилання комп'ютерних вірусів і небажаної пошти, отримання інформації особистого характеру для краж, шантажу, переслідувань, розповсюдження і залучення до порнографії, інформування про сайти, небезпечні для дітей, наприклад, про секти, наркотики та їх виготовлення, суїциди, різні види насильства. Ось чому важливо бути обізнаним з питань інформаційної безпеки.
 Ключові питання
 Виконуйте три наведені нижче рекомендації, і використання Інтернету буде для вас безпечним:

 Захистіть свій комп'ютер 

Завжди оновлюйте операційну систему.

Використовуйте антивірусну програму.

Використовуйте брандмауер.

Робіть резервні копії важливих файлів.

Будьте обережними, завантажуючи вміст.



 Захистіть себе в онлайні 

Будьте обережними, надаючи особисту інформацію.

Думайте про те, з ким ви розмовляєте.

Пам'ятайте, що в Інтернеті не все є надійним і не всі є чесними.

 Дотримуйтесь правил 

Ви маєте дотримуватися законів навіть в Інтернеті.

Пам'ятайте, що в Інтернеті ви повинні піклуватися про інших так само, як про себе.
 Неприємності в мережі:

  Віруси, хробаки та троянці

  Хакери та зломщики

  Небажаний вміст в Інтернеті

  Додаткові правила
Віруси, хробаки та троянці

Віруси та хробаки є небезпечними програмами, які можуть поширюватися через електронну пошту або веб-сторінки. Віруси можуть пошкодити файли або програмне забезпечення, що міститься на комп’ютері.

Хробаки розповсюджуються швидше за віруси безпосередньо з одного комп’ютера на інший. Наприклад, хробак електронної пошти може сам відправляти себе на всі адреси електронної пошти в адресній книзі користувача. Інтернет-хробаки шукають підключені до Інтернету комп’ютери, які не містять найостанніших оновлень безпеки.

Троянські коні, або троянці, — це небезпечні програми, які створені так, щоб виглядати безневинними, наприклад, як гра. Після активації вони можуть пошкодити файли без відома користувача.

Хакери та зломщики

Хакери та зломщики — це терміни, які використовують для людей, які зламують та проникають у системи даних. Вони можуть проникнути через Інтернет у незахищений комп’ютер і зловживати їм, вкрасти або скопіювати файли та використовувати їх для незаконної діяльності.

Найкращим способом захисту комп’ютера від зломів і проникнень є використання брандмауера та регулярне оновлення операційної системи.

Небажаний вміст в Інтернеті

Небажана маса електронних повідомлень відома як небажана пошта, або спам. Вона перенавантажує системи електронної пошти і може заблокувати поштові скриньки. Як інструмент для відправки небажаної пошти інколи використовують хробаків електронної пошти.

П’ять правил використання електронної пошти:

1. Ніколи не відкривайте підозрілі повідомлення або вкладення електронної пошти, що надійшли від людей, яких ви не знаєте. Натомість відразу видаляйте їх, вибравши відповідну команду в меню повідомлення.
2. Ніколи не відповідайте на небажану пошту.
3. Використовуйте фільтр спаму свого провайдера інтернет-послуг або програми електронної пошти (якщо він є).
4. Використовуйте нову або родинну адресу електронної пошти для запитів в Інтернеті, форумів тощо.
5. Ніколи не пересилайте «ланцюгові» повідомлення електронної пошти. Видаляйте їх одразу після надходження.

Додаткові правила
Закривайте сумнівні спливаючі вікна
Спливаючі вікна — це невеликі вікна з повідомленнями, які закликають вас клацнути у вікні. Якщо таке вікно з’являється на вашому екрані, то найбезпечніша річ, яку можна зробити, — це закрити вікно, клацнувши значок X (зазвичай його розміщено у верхньому правому куті). Ніколи не можна передбачити, які дії зробить програма, навіть якщо ви клацнете кнопку «Ні».

Не допускайте того, щоб вас ошукали
Приховати свою особу в Інтернеті легко. Рекомендується перевірити особу людини, з якою ви спілкуєтеся (наприклад, у групах обговорення). Не повідомляйте особисту інформацію через Інтернет нікому, крім людей, яких ви знаєте і яким довіряєте. Якщо вас просять надати персональну інформацію на веб-сайті, завжди перевіряйте розділ «Умови використання» або «Політика захисту конфіденційної інформації», щоб пересвідчитися, що оператор веб-сайту пояснив, для чого буде використовуватись інформація і чи буде вона передаватись іншим особам.

Обговоріть з дітьми правила використання Інтернету
Багато матеріалів, доступних в Інтернеті, не підходять для неповнолітніх. Обговоріть зі своїми дітьми, як правильно та безпечно використовувати Інтернет.
 Поведінка у мережі
 
Закони стосуються й Інтернету

Що дозволено і що не дозволено в Інтернеті
Інтернет є публічним місцем. Працюючи в онлайні, слід дотримуватися основних правил так само, як ви дотримуєтеся правил дорожнього руху, перебуваючи за кермом.

Закони стосуються й Інтернету
Хоча більшість законів було створено до того, як Інтернет набув широкого розповсюдження, дія законів розповсюджується і на Інтернет. Все, що є незаконним у повсякденному житті, є незаконним і в онлайні.

Надаючи безпрецедентні можливості для вільного спілкування, Інтернет водночас накладає й відповідальність. Зокрема, ви несете відповідальність за вміст і законність свого веб-сайту.

Авторське право

Авторське право захищає спосіб, в який ви втілюєте ідею в життя, але не саму ідею. Копіювати матеріали з Інтернету для використання в особистих цілях дозволено, але передавати та подавати такий матеріал як власний не можна. Наприклад, якщо ви використовуєте матеріал для своєї презентації, то маєте посилатися на джерело.

Передавання недозволеного матеріалу (зокрема, незаконних копій фільмів або музичних творів, доступних у однорангових (P2P) мережах) є незаконним.

Копіювання програмного забезпечення та баз даних, для використання яких потрібні ліцензії, є незаконним, навіть якщо це робиться з метою застосування в особистих цілях.

Незаконне використання матеріалів може призвести до позовів за спричинені збитки і мати інші наслідки, передбачені законодавством.

Про інформаційну безпеку

Пам'ятайте
Розмістивши інформацію в Інтернеті, ви втрачаєте контроль над нею і в більшості випадків вже ніколи не зможете видалити всі її копії.

Перевіряйте
Завжди слід переконатися, що ви знаєте людину, якій надаєте інформацію, і знаєте, для чого її буде використано.

Думайте
Чи безпечно розміщувати особисту інформацію на своєму веб-сайті, якщо ви не впевнені в тому, для чого вона використовуватиметься?

Зазначте
Імена учнів, їхні фотографії та іншу особисту інформацію, що міститься у шкільному журналі, можна публікувати на шкільному веб-сайті лише зі згоди учнів та їхніх батьків.



 Словник
Антивірусна програма
Програма, розроблена для запобігання доступу зловмисних програм до системи. Виявляє заражені файли та видаляє або очищає їх від вірусів.

Блог
Публічний онлайновий щоденник. Веб-журнал (сторінка) у світовій мережі Інтернет, що містить суспільно доступну інформацію, що надається окремим особам.

Браузер
Програмне забезпечення, що використовується для знаходження і показу сторінок у Світовій мережі (веб-сторінок). Internet Explorer компанії Microsoft є основним браузером. До інших належать Netscape Navigator, Mozilla Firefox та Opera.

Чат
Форум для обговорень у реальному часі, де користувачі можуть писати повідомлення, що миттєво, одне за одним, відображаються на екрані. Нове повідомлення замінює попереднє, тобто видно лише останнє повідомлення.

Захист даних
Набір правил, які гарантують конфіденційність інформації. Безпека даних охоплює конфіденційну інформацію, зокрема особисту, та підтримується за допомогою політик інформаційної безпеки або заяви про конфіденційність.

Форум для обговорення
Сайт для обговорень в Інтернеті, який зазвичай сконцентрований навколо спеціальної теми. Відвідувачі можуть розміщувати свої повідомлення в онлайні, використовуючи формати, визначені постачальником такої послуги. На деяких форумах для надсилання повідомлень необхідно зареєструватися.
Деякі форуми містять архів, який можна використовувати для пошуку певної теми. Деякі форуми модеруються, тобто адміністратор форуму має право видаляти або редагувати повідомлення, що надходять на нього, та забороняти доступ до форуму користувачам, які їм зловживають.

Завантаження
Збереження файлів з Інтернету на комп'ютері.

Брандмауер
Програмне забезпечення або пристрій, призначений для контролю зв'язку між мережами або між мережею та окремою комп'ютерною системою. Наприклад, брандмауер може обмежити трафік на основі попередньо визначених правил, зазначаючи, що зв'язок буде дозволено лише між встановленими адресами.

Хакер, зломщик
Особа, яка зламує інформаційну мережу чи систему організації або використовує її, не маючи на це дозволу. Примітка: термін «хакер» має також інше значення — так називають досвідчених комп'ютерних користувачів.

Небезпечні програми: віруси, хробаки та троянці
Програма або частина програми, призначена для того, щоб спричинити небажані наслідки для комп'ютера або інформаційної системи. Приклад: віруси, хробаки, троянці.

Інформаційна безпека
Політика, впроваджена для того, щоб забезпечити гарантію того, що ризики для інформаційної безпеки знаходяться під контролем.

Небажана пошта, або спам
Небажані повідомлення електронної пошти, які зазвичай відправляються з метою безпосереднього маркетингу. Спам майже завжди розсилається великій кількості одержувачів одночасно.

Пошта, електронна пошта, повідомлення електронної пошти
Електронне передавання тексту та зображень між адресами прикладної програми.

Операційна система
Основна програма, яка працює на рівні між апаратними засобами комп'ютера і прикладним програмним забезпеченням. Завдяки операційній системі комп'ютер може виконувати встановлені на ньому програми та здійснювати керування ними. Найбільш поширеними операційними системами є Microsoft® Windows®, Apple® Mac-OS, Linux®.

Спливаюче вікно
Нове вікно, що відкривається поверх активної сторінки у вікні веб-браузера. Зазвичай таке вікно не має поля веб-адреси, однак у деяких випадках воно може в ньому бути. Спливаючі вікна, які відкриваються без запиту користувача, як правило, містять рекламу.

Сервер
Програмне забезпечення, що приймає запити від клієнтів та надає їм певні ресурси та інформацію. Наприклад, в Інтернеті користувачі отримують свою електронну пошту від сервера електронної пошти. Сервером також називають комп'ютер, на якому виконується серверне програмне забезпечення.

Вірус
Зловмисна програма, яка розповсюджується шляхом копіювання себе в інші програми. Вірус може поширюватися через файли, повідомлення електронної пошти або веб-сторінки. Комп'ютер може заразитися вірусом, коли користувач подорожує Інтернетом або відкриває файл, прикріплений до повідомлення електронної пошти. Віруси можуть знизити продуктивність роботи комп'ютера або системи.

Хробак
Зловмисна програма, яка може розповсюджуватися самостійно через інформаційні мережі. Хробаки поширюються через електронну пошту або проріхи в засобах безпеки веб-браузерів чи операційної системи. Навіть якщо користувач не працює в Інтернеті, але його комп’ютер підключено до цієї мережі, хробаки можуть здійснити доступ до комп'ютера, якщо він незахищений. Хробаки порушують роботу системи або комп'ютера і можуть розповсюджувати інші зловмисні програми.

Фільтр
Механізм для відсіювання і блокування доступу до певного матеріалу.

Ігровий пульт
Прилад, що використовується для електронних ігор, особливо відеоігор. Нові ручні пульти дозволять користувачу підключитися безпосередньо до Інтернету.

ІСП — Інтернет провайдер, постачальник послуг Інтернет.
Комерційне підприємство, яке забезпечує доступ до Інтернету, зазвичай за плату, або компанія, що надає послуги Інтернету, такі як веб-сайти або розробку веб-сайтів.

IP address (IP-адреса за протоколом Інтернет)
Ланцюг з 32 двозначних цифр, що використовуються для позначення компьютера в Інтернеті. Формат адреси визначено протоколом Інтернету і часто відтворюється у вигляді чисел, розділених крапками (наприклад, 111.22.4.456)

Онлайн (online — в реальному часі, в мережі)
Комп’ютер чи інший прилад, що підключено до мережі, такої як, Інтернет. Протилежно за значенням «оффлайн» — поза мережею, автономно.

Мережі третього поколіния (3G networks)
Новітнє покоління покоління мереж мобільних телефонів. Дає можливість користувачам обмінюватись ширшими діапазоном інформації і матеріалів (включно відео, фото, музику, доступом до Інтернету та теле-передачами).

Віртуальна реальність
Захоплююча та інтерактивна імітація заснованих на реальності чи уявних зображеннях і сценах. Деякі ком’пютерні програми, особливо, ігри, створюють такий світ, якому, користувачі віддають перевагу в порівнянні з реальним життям.



ПЕРЕЛІК САЙТІВ, ВІДІБРАНИХ ЕКСПЕРТАМИ
Спеціалізовані Інтернет-сайти дитячої літератури:
http://childbooks.blox.ua/ — веб-сайт «Книги для дітей»
http://abetka.ukrlife.org/ — веб-сайт для дітей «Весела абетка»
http://www.abetka-logopedka.org/ — веб-сайт «Світ дитини»
http://www.kazka.in.ua/ — веб-сайт «Українська казка»
http://www.ae-lib.org.ua/_lit_child.htm — веб-сайт «Дитяча література»
http://www.levko.info/ — дитячий сайт «Левко»
http://www.mysl.lviv.ua/ — веб-сайт «Країна міркувань»
http://slovogray.narod.ru/ — літературний сайт Ігоря Січовика
http://dytjachi-virshi.org.ua — авторський сайт «Віршики пана Назара»
Освітньо-інформаційні ресурси:
http://teacher.at.ua/ — веб-сайт «Учитель учителю, учням та батькам»
http://www.balachka.com/ — веб-сайт «Пиши українською»
http://bibliyna-istoriya.org.ua/ — веб-сайт «Біблійна історія»
http://cikave.org.ua/pro-sajt/ — веб-сайт «Цікаво про цікаве»
http://www.ukr-tur.narod.ru/ — веб-сайт «Світ географії та туризму»
http://www.akBooks.com.ua — веб-сайт «Академічна книгарня@онлайн»
http://lcorp.ulif.org.ua — український мовно-інформаційний фонд НАН України «Словники України»
http://www.idea-ukraine.org — проект «Відкритий світ інформаційних технологій»
Інтернет-сайти бібліотек та електронних бібліотек:
http://www.4uth.gov.ua/ — веб-сайт Державної бібліотеки України для юнацтва (Київ)
http://www.chl.kiev.ua/ — веб-сайт Національної бібліотеки України для дітей
http://www.nbuv.gov.ua/ — веб-сайт Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського (Київ)
http://www.bukvoid.com.ua/ — веб-сайт «Буквоїд»
http://www.nplu.org/ — веб-сайт Національної парламентської бібліотеки України (Київ)
http://www.ukrbook.net/ — веб-сайт Книжкової палати України імені Івана Федорова (Київ)
http://library.zntu.edu.ua/res-libr-el.html — веб-сайт «Бібліотеки в мережі Internet»
http://lyapota.boom.ru/lib.htm — колекція посилань на кращі електронні бібліотеки
http://book.uraic.ru/ssylki/biblioteki — Інформаційно-довідковий портал «Library.ru»
http://www.loc.gov/— веб-сайт Бібліотеки Конгресу США
http://www.bnf.fr/ — BNF або Bibliotheque Nationale — веб-сайт Національної бібліотеки Франції
http://www.bl.uk/ — THE BRITISH LIBRARU — веб-сайт Британської бібліотеки
Інтернет-сайти музеїв та картинних галерей України:
http://www.prostir.museum/sites/ua — веб-сайт «Музейний простір України»
http://namu.kiev.ua/ — веб-сайт Національного художнього музею України
http://www.warmuseum.kiev.ua/ — веб-сайт Національного музею історії Великої Вітчизняної війни 1941 — 1945 років
http://hutsul.museum/ — веб-сайт Національного музею народного мистецтва Гуцульщини та Покуття
http://museum.odessa.net/fineartsmuseum/ — веб-сай Одеського художнього музею
http://www.archaeology.odessa.ua/ — веб-сайт Одеського державного археологічного музею
http://www.oweamuseum.odessa.ua/ — веб-сайт Одеського музею західного і східногр мистецтва
http://muzey.vn.ua/ — веб-сайт Вінницького обласного краєзнавчого музею
http://www.museum.lviv.ua/ — веб-сайт Львівського музею історії релігії
http://lvivgallery.org/ — веб-сайт Львівської національної галереї мистецтв
http://honchar.org.ua/ — веб-сайт Музею І. М. Гончара
http://www.chersonesos.org/— веб-сайт Національного заповідника «Херсонес Таврійський»
http://www.tmf-museum.kiev.ua/ — веб-сайт Музею театрального, музичного і кіномистецтва України
Інтернет-сайти світових музеїв та картинних галерей:
http://poklonnayagora.ru/ — веб-сайт Центрального музею Великої Вітчизняної війни 1941—1945 pp. (Росія)
http://www.muar.ru/ — веб-сайт Державного музею архітектури ім. А. В. Щусєва (Росія)
http://www.spbmuseum.ru/ — веб-сайт Державного музею історії Санкт-Петербурга
http://www.vmdpni.ru/ — веб-сайт Всеросійського музею декоративно-прикладного і народного мистецтва
http://www.mmoma.ru/ — веб-сайт Московського музею сучасного мистецтва
http://www.polotskmuzey.vitebsk.by/ — веб-сайт Національного Полоцького історико-культурного музею-заповідника (Білорусь)
http://www.palacegomel.by/
 — веб-сайт Гомельського палацово-паркового ансамблю (Білорусь)

Немає коментарів: